سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی خانه

نقاشی ساختمان-رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

این مقاله شامل مطالبی در مورد صفات رنگ،نقش رنگ در معماری داخلی،تأثیر و روانشناسی انواع رنگ ها،رنگ آبی در معماری اسلامی،رنگ در دکوراسیون،رنگ مناسب برای اتاق خواب و دیگر مطالب سودمند در خصوص انواع رنگ و تأثیر آن ها بر محیط می باشد.

نقاشی ساختمان پایتخت

قسمت اول: 
صفات رنگ

یکی از مباحث روان شناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد،بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است.جلوه و اثرات هر رنگ در کنار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را نشان می دهد.معکوس کردن این ترتیب طبیعی،ناسازگاری رنگی را موجب می شود.هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقل و تغییر پذیر است : فام، درخشندگی و پرمایگی.

فام رنگ:

فام رنگ جایگاه رنگ را در سلسله ای رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند.قرمز،زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای دیگر فام ها هستند رنگ های اصلی هم نامیده شده اند.فام های ثانویه عبارت اند از: نارنجی،سبز و بنفش که از ترکیب مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند.فام های ثالثه از ترکیب فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد- نارنجی (پرتقالی)،قرمز- بنفش (ارغوانی)،بنفش- آبی (لاجوردی)،آبی- سبز (فیروزه ای)،سبز- زرد (مغز پسته ای).فام های ذکر شده،با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ نشان داده شده اند .
در چرخه ی رنگ،فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند روابط خویشاوندی دارند و در کنار هم ساده ترین هماهنگی رنگی را موجب می شوند.مادامی که این رنگ ها با رنگ های خالص سفید و سیاه ترکیب شوند تعداد بی شماری از رنگ ها و سایه های مختلف را ایجاد می کنند.

درخشندگی رنگ:

دومین صفت رنگ درخشندگی است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی رنگ را مشخص می کند (اغلب نقاشان اصطلاح رنگ سایه را نیز در همین معنا به کار می برند).معمولاً برای سنجیدن درخشندگی،رنگ های فام دار را با رنگ های بی فام مقایسه می کنند.در چرخه رنگ،زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد.

پرمایگی (اشباع) رنگ:

سومین صفت رنگ پرمایگی است و میزان خلوص فام رنگ را مشخص می کند (گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صددرصد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت.همچنین کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه رنگ را دارا می باشد.
رنگ های درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو و یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تأثیر بیشتری خواهند داشت.این نوع آرایش یک ساختار ساده را روی این رنگ ها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را ورای حضور محض رنگ ها منتقل می کنند.

دیوارها و پیش زمینه های روشن رنگ های سرد،باعث کاهش مختصر دمای بدن بیینده می شوند و رنگ های گرم کمی باعث افزایش دمای بدن می شوند.به لحاظ بصری،رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.
با مبلمان و پنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط می توانیم ترکیب بندی با ثباتی داشته باشیم.هر نوع ترکیب بندی می تواند کارآمد باشد به شرط اینکه عناصر صحنه به طور مؤثر با بینندگان مورد نظر آن ارتباط برقرار کنند.اغلب،نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی فضا نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور،آن ها را از سایر عناصر تصویری متفرقه متمایز کرد.اشیاء مزاحم،فضا را مخدوش می کنند.همچنین بهتر است به جای تمرکز زیاد بر روی جزئیات خیلی خاص،تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز نمایید،چرا که تأثیر آن ها در مقابل ترکیب بندی عمومی بسیار سطحی است.

گروه طراحی داخلی نقاشی پایتخت پیشرو در زمینه فعالیت های نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی خانه های کوچک و بزرگ با انواع رنگ ها از جمله رنگ بلکا،رنگ مولتی کالر،رنگ پلاستیک و ... با ارائه کاتالوگ بلکا و همچنین کاتالوگ مولتی کالر.اگر خواهان دریافت خدمات و اطلاع از قیمت نقاشی ساختمان در تهران و همچنین قیمت نقاشی ساختمان در کرج هستید با شماره های درج شده در سایت ما تماس حاصل فرمایید.